La bella i la bèstia del Pallars Jussà

Amb l’incògnita de l’estat de les carreteres després de la nevada dels dies anteriors, vam planejar amb l’August, una sortida per anar a fer un parell de pobles del Pallars Jussà que em falten: Larén i Estavill. Al final, només vam fer el primer

De matí, sortim de la Pobla de Segur, direcció la Presa de Sallent. Des de la Pobla, fins a l’inici del port, hi ha uns 20 kms, sempre pujant, que els fem a bon ritme, per intentar entrar en calor, ja que el termòmetre marca mínimes de 1ºC!

Quan arribem a l’inici del port, seguim pujant amb pendent suau, fins a Espui, on comença el més dur. Mentre, anem gaudint d’un paisatge espectacular, amb la part alta de les muntanyes nevades. Poc ens esperem el que vindria després

Arribem a la central d’Espui i comencem el més dur. Només agafar la pista, apareixen les primeres rampes del 10%…

…que s’intensifiquen abans d’arribar al túnel anterior a Cabdella. Poc a poc, va augmentant la quantitat de neu als voltants de la carretera

I és a Cabdella on ens trobem que allí ha caigut una forta nevada els últims dies. Els paisatge està com a ple hivern, tot ben blanc. La duresa de les rampes és disimula millor si gaudim d’aquelles vistes

Fem una petita baixada i ja afrontem un parell de kilometres al 9%, abans d’arribar a l’últim descans. Cada cop hi ha més neu i més duresa. Com ho estem gaudint!

Però és quan afrontem l’últim descans quan ja al·lucinem. La carretera s’obre camí enmig de la neu per arribar a la Presa. Jo, que he fet la Bonaigua tota nevada i aquell dia vaig quedar embadalit, el que estava veient aquell moment ho superava amb escreix

Una passada!

En un no res, ens plantem a la rampa final per coronar la presa. Tot i la duresa del tram final del port, hem pujat sense adonar-nos-en

Un cop coronem, fem un tram pla fins el telefèric on hi ha un bar, que esperava que estigués obert, ja que m’havia deixat el menjar al cotxe. No va ser aixi. L’August em va donar una barreta, i mentre menjavem, seguiem contemplant el magnífic paisatge del port

Baixem ràpid el port, és una baixada agraïda, ja que sense pedalar agafés altes velocitats, i ens plantem a la Pobleta de Bellveí, on fem una Coca-Cola i carrego unes magdalenes per després

Quan arribem a Senterada, toca remontar el Bòssia, fins que arribem a la cruïlla amb Larén. L’August m’havia donat molt bones referències de la pujada i per fi l’anava a descobrir. De bon inici, unes quantes paelles i trams força exigents

Arribem a Sarroca de Bellera i seguim amunt. Fins a Erdo coneixeia la pujada, a partir d’allí era un misteri. Sort que el meu company m’anava desglosant tram a tram el port

La pujada, anava alternant trams llargs de forta pendent, amb algun descans. Sort d’això, ja que anava força cascat

El poble d’Erdo i uns núvols amenaçadors. Al final no ens vam mullar

I va ser quan portavem 6 kms pujant, quan van apareixer les rampes més dures. Fem una paella a l’esquerra i pam! Rampa del 15%

En pocs metres haviem pujat força

Però la cosa no acabava aqui. Un altre descans i més rampes. Quin tros de pujada! Estava patint moltissim, però valia la pena

Al final, la pendent suavitzava bastant, però de tant en tant, també hi havia alguna rampa amagada. No s’acabava mai la tortura

I per fi, després d’un repetxó i una baixada fluixa, arribem al poble derruït de Larén. Per arribar a pobles pallaresos d’aquest estil, et trobes cada pepino que deu ni do: Envall, Larén, Dorve…

Després de recuperar una mica d’energia, baixem amb precaució, que hi havia unes quantes “tanques” i arribem a la nacional, on continuava la tortura. Tot i ser terreny descendent, no tenia força per seguir a l’August, que anava amb 3 marxes més.

Demanant l’hora, arribem a la Pobla, on arrodonim els 110 kms i ens despedim fins una altra. La ruta, tot i el patiment, ha estat genial, i la companyia, inmillorable

Publicado el 05/01/2012 en Rutes y etiquetado en , , . Guarda el enlace permanente. Deja un comentario.